خبر / صنایع دستی ایران در آستانه نابودی

صنایع دستی ایران در آستانه نابودی

صنایع

هنرهای دستی در تمدن چندهزار ساله ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و درآمد بخش قابل توجه‌ای از مردم ایران از این طریق حاصل می‌شد. اما در دوران کنونی این صنعت با مشکلات بسیاری مواجه است و بی‌برنامه‌گی‌های دولت احمدی‌نژاد نیز بر این مشکلات افزوده است.



بازار ایران در تسخیر محصولات چيني

کارشناسان صنایع دستی معتقدند که نبــود تــوجه و فاصله روزافزون بین خواسته مصرف‌کنندگان و تولیدات صنایع دستی در کشور باعث شده است که به این صنعت ـ هنر ایرانی، لطمات جبران‌ناپذیری وارد شود. فراموش کردن اصول بازاریابی باعث شده است که صنایع دستی کشورهای دیگری مانند چین و هند با کیفیت بسیار پایین و با استفاده از موادی که گاه استفاده از آنها توسط بسیاری از متخصصان علوم بهداشتی و سلامتی منع شده، بازارهای جهانی و حتی باراز داخلی را در اختیار خود در آورند.

سالانه میلیون‌ها تومان از سرمایه‌های مردم، صرف خرید این گونه محصولات و پر کردن جیب سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود، در حالی که صنایع دستی ما با اندکی توجه و سرمایه‌گذاری می‌تواند به شکوفایی برسد.

در حالی که صنایع دستی در جهان به منبع عظیم اقتصادی تبدیل می‌شود در ایران به دلیل اینکه همواره این صنعت کوچک شمرده شده است، هر روز از ارزش و جایگاه واقعی خود فاصله می‌گیرد.عمده‌ترین تنگناها و محدودیت‌های این صنعت، نبود شناخت کافی و مناسب از بازارهای داخلی و جهانی و سلایق مشتریان، توجه نداشتن به سطح کیفی تولید و نوآوری در محصولات تولیدی، نبود تبلیغات و بازاریابی داخلی و خارجی است.


ورشکستگی صنایع دستی استان‌های ایران

خبرگزاری مهر گزارش داده است که روزگاری بازار صنایع دستی استان گیلان در تسخیر تولیدات هنرمندان گیلانی بود اما امروزه محصولات چینی به این بازارها نیز رسوخ کرده و ابتکار را از پنجه‌های طلایی هنرمندان این منطقه ربوده است.
ورود محصولات چینی به بازارهای صنایع دستی کشور به حدی بوده است که ورشکستگی تعداد زیادی از هنرمندان این صنعت را به دنبال داشته و دل هنردوستان ایرانی را به درد آورده است.

اجناس چینی که معمولا کپی برداری و بی کیفیت هستند به دلیل ارزان بودن اولین انتخاب گردشگران داخلی است.
از زمان ورود صنایع دستی چینی به بازار ایران تاکنون هشدارها و ابراز نگرانی های مختلفی از سوی کارشناسان و دلسوزان صنایع دستی ایران انجام گرفته و هربار نیز وعده برخورد با این مسئله ازسوی دولت داده شده است، اما هیچگاه این وعده عملی نشد.


بيكاري استادکاران صنايع دستي

در حال حاضر بسياري از هنرمندان صنايع دستي و صنعتگران به مشاغلي روي آورده‌اند كه كاملا خارج از حوزه صنايع دستي است برخي از آنها با داشتن بيش از 40 سال سابقه در حوزه صنايع دستي الان در شركت هاي خصوصي و خدماتي مشغول به كار هستند.

محمد نوريان خاتم ساز اصفهاني كه بيش از 40 سال سابقه دارد و درحال حاضر در شركت خصوصي مشغول به كار است به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: با 40 سال سابقه صنايع دستي 4 سال است كه بيكارم و درحال حاضر در يك شركت خصوصي كه اصلا مرتبط با صنايع دستي نيست مشغول به كار هستم.

وي مي گويد: چند دوره عضو و رئيس اتحاديه صادرات صنايع دستي بوده‌ام ولي به دليل عدم حمايت و كارشكني‌هاي موجود و همچنين هزينه هاي بالا مجبور شدم صنايع دستي را براي هميشه رها كنم.


وعده‌هاي دولت، طبل توخالي!

در حال حاضر صنايع دستي با دارا بودن قابليت و پتانسيل بالقوه اي كه براي صادرات دارد درحال حاضر حتي قسمت عمده احتياجات مردم و منطقه را تامين نمي كند. صنايع دستي اصفهان با توجه به برخورداري از امكانات مناسبتر نسبت به شهرهاي همجوار و ديگر استان ها همچنان درگير مشكلات و معضلاتي هستند كه صنعتگران را وادار به تغيير شغل مي كند. اتفاقي كه با سرايت به ديگر شهرها باعث خواهد شد صنايع دستي از بحران خارج و كاملا نابود شود. چرا كه شهرهاي ديگر نه شهرت و معروفيت اصفهان را در زمينه صنايع دستي دارند نه متولي صنايع دستي درآنجا مستقر است تا با طبل و وعده هاي توخالي به كمك آن ها بشتابد.


اهمال دولت در رفع کمبود مواد اولیه مرغوب

همچنین کمبود مواد اولیه مرغوب و تنوع در تولیدات از مشکلات اصلی صنایع دستی ایران است. این مشکل با ورود صنایع دستی خارجی که رقبایی قدرتمند برای صنایع دستی داخلی محسوب می شوند، تشدید شده است.

رفع مشکل کمبود و گرانی برخی مواد اولیه، از جمله اختیارات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اما این سازمان تلاشی را برای رفع این مشکل انجام نداده است.


بسته‌بندي صنايع دستي ايران در كارتون سيگار!

مساله بسته‌ بندي نامناسب نیز يكي از مشكلات صنايع دستي است. صنايع دستي ايران در نايلون يا در كارتون سيگار بسته‌بندي مي‌شود.


سیرنزولی درآمد صنایع دستی

همچنین خبرگزاری میراث فرهنگی در یک گزارش اعلام کرده است که درآمد ايران از صادرات صنايع دستي و فرش از سال 1385 سير نزولي داشته، به‌طوري كه اين درآمد در سال 1385 از حدود 520ميليون دلار در سال 1386 به 450ميليون دلار رسيده است. پايين بودن نرخ پايه صادراتي صنايع دستي يكي از عوامل سير نزولي درآمد‌ صادرات صنايع دستي بوده است.


هنرمندان صنایع دستی بیمه نیستند

خبرگزاری مهر نیز مشکلاتی نظیر بیمه نبودن، حمایت نشدن، نبود بازار فروش، ورود بازارهای بی کیفیت چینی، بالا بودن قیمت غرفه های نمایشگاه‌ها، گرانی هزینه های تولید را از جمله مباحثی می‌داند که نفس هنرمندان صنایع دستی استانهای کشور را بند آورده و خوشی را از دلهای بی آلایش این هنرمندان گرفته است.


کم‌کاری دولت در تبلیغات

همچنین مشکلاتی نظیر عدم اطلاع‌رسانی مناسب از سوی دولت باعث رکود این صنعت شده است. یک هنرمند صنایع دستی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اطلاع رسانی دولت در زمینه صنایع دستی را ضعیف دانست و گفت: متأسفانه هنرهای ایرانی برای شهروندان ناشناخته بوده و این به معنای کم‌کاری در حوزه اطلاع‌رسانی است و به رغم اینکه وقت زیادی برای هنرهای دستی گذاشته می‌شود، مردم شناخت درستی از آن ندارند.

هنرمند رشته چاروق دوزی از زنجان نیز گفت: قندشکن، ظروف مسی، قمه، ساتور، کارد آشپزخانه، چاقوهای جیبی دست سازف چاروق، روفرشی، گیوه مردانه از جمله صنایع دستی استان زنجان به شمار می آیند. اما تبلیغاتی بر روی هنرهای دستی در کشور صورت نمی‌گیرد.

اگر بخواهیم مشکلات صنایع دستی ایران را فهرست کنیم، حتمن بیش از این خواهد شد. با این حال هیچ دورنمایی برای حل این مشکلات وجود ندارد.




منبع : نداي سبز آزادي
لينك در نداي سبز آزادي : http://www.irangreenvoice.com/article/2010/dec/20/9474

0 نظر:

ارسال یک نظر

پيشاپيش از نظر شما متشكريم ؛ حتي اگر مخالف ما هستين !